yvoninafrika.reismee.nl

Begin van Stage

Hey lieve mensen,

Vorige week heb ik gesprekken gehad met Susan Harty, zij is mijn werkbegeleider. Daarnaast hebben we contact gehad met Eloff, hij wordt mijn supervisor voor mijn stage. De eerste 6 weken lopen gaan we kijken bij verschillende projecten om uiteindelijk te kunnen bepalen waar wij precies willen stage lopen. Al deze projecten gaan via Child Welfare.

Maandag zijn we naar een lotgenoten groep geweest voor oma's die hun kleinkinderen opvangen, omdat de ouders van het kind zijn overleden aan HIV/aids. Vaak is er te weinig informatie bekend over HIV en Aids en mag er ook niet over gesproken worden. 1 op de 2 mensen uit de Townships zijn besmet met HIV. Elke familie heeft of krijgt dus wel te maken met HIV en/of Aids.

De medicatie wordt betaald vanuit de overheid evenals de klinieken. Helaas is het praten over HIV en Aids nog zo'n taboe, waardoor kinderen vaak gedragsproblemen gaan vertonen. Deze kinderen hebben de behoefte om te praten over zijn of haar moeder en vader. Ze willen weten wat ze deden, wat hun bezighielden. Maar eigenlijk worden de onderwerpen HIV/aids en de dood verzwegen. Het is de 'silence language'. Door middel van de lotgenoten groep willen ze de pleegouders stimuleren om te praten met het pleegkind over zijn of haar ouders.

Gisteren zijn we naar het project Ingubo geweest. Dit project probeerd kinderen van de dump te halen (vuilnisbuilt) en te stimuleren om bij Ingubo te komen. Ingubo leert de kinderen wat Engelse woordjes, ze kunnen daar tekenen, spelen en ze bieden de kinderen eten aan. Ookbieden zij 3 keer perweek soup aan, 300 mensenkomen daar om soup op te halen.

Helaas is het erg lastig om de kinderen van de vuilnisbuilt te krijgen. Ze voelen zich verantwoordelijk voor het gezin waar ze uitkomen. Vaak hebben de ouders een alchol probleem en zijn ze niet in staat om voor de kinderen te zorgen. Op de vuilnisbuilt verzamelen ze blikjes en flessen die ze dan verkopen, zodat ze een beetje geld kunnen krijgen.

Vaakis dit geld gewoonweg te weinig om eten te komen, maar wel voldoende om een fles wijn te kopen, zodat ze voor hun gevoel de dag kunnen doorkomen. Kinderen zijn daar op jonge leeftijd al verslaafd, soms door eigen gebruik, maar ookomdat veel moeders tijdens de zwangerschap gewoon blijven doordrinken. De kinderen worden verslaafd geboren, wat soms kan leiden tot grote leerachterstanden en hersenletsel.

De kinderen lopen daar op bloten voeten, ze ruiken ontzettend en hebben een uitzichtloze blik in hun ogen. Deze kinderen vertelden ook dat het geen zin heeft om te douchen, aangezien ze elke dag op de vuilnisbuilt zijn. De meeste kinderen zijn getraumatiseerd door het leven in de Townships. Alcholmisbruik begint al op erg jonge leeftijd. Ook snuiven ze lijm om stoned te worden en om hun dagelijkse zorgen te kunnen vergeten. Het woord 'hoop' en 'toekomst' kennen ze niet. Alleen hier al aan denkenis vaak te confronterend.Volgens een van de mensen van het project zijn verslavingen, verkrachtingen, mishandelingen, criminaliteiten tienerzwangerschappen veelvoorkomende dingen in de Townships en niet te vergeten HIV en Aids. Zelfs volwassenen blijven na 21:00 uur binnen, omdat het niet veilig is.

Ook heb ik meegedraaid met een social worker van Child Welfare. Zij gaat mij opleiden tot counseler. Ik zal huisbezoeken moeten afleggen bij pleeggezinnen die een kind hebben opgevangen, omdathet kind zijn of haarouders heeft verloren. Ook zullen er pleegouders met het pleegkind op kantoor komen. Ik zal deze ouders gaan interviewenom te kijken hoe het gaat met het kind, of het kind nog steeds naar school gaat en zich veilig en/of goed voelt binnen het gezin. Hiervan moet ik dan een soort rapport maken (laten we het samenwerkplan noemen haha!

Tongue out
).

Dit lijkt mij tot nu toe het mooiste om te doen, denk dat ik hier ook veel van ga leren.

Heb eigenlijk nog zoveel te vertellen, maar moet weer verder..
Bedankt voor alle lieve mailtjes en berichtjes, doet me echt goed!!!

Liefs Yvon

Voor mij is het contrast vrij groot. Ik leef in een mooi huis, eet prima eten, ga 's avonds uit. Overdag ben ik in en om de Townships.

Reacties

Reacties

Dani

Wow, heftig begin van de week zeg!
Lijkt me geen pretje om daar op de vuilnisbelt rond te lopen... Hopelijk kun je wat betekenen voor (een deel van) de kinderen daar!
En dat counselerwerk klinkt goed! Lekker concreet. Ik ben benieuwd wat je daar uit haalt.
Succes nog in de komende weken van inventariseren voor je stage!
Liefs Dani

Lyan

Lekker bezig!!
Mooi verhaaltje, echt boeiend!
Hoop dat je juiste keuze hebt gemaaktk klinkt wel super intressant:)
Tot snel!

suzan h

hey lieve yvon

wat super om dit allemaal te lezen. ik snap erg goed dat t contrast groot is. maar weet dat jij daar veel goed werk kan doen!! succes

liefs suzan

Nicole

Heej Yvon,
Even je verhalen bij lezen. Ik ben net terug uit Frankrijk en heb daar wel gezien dat je een verhaal had getypt, maar ik lees het nu pas goed.
Wat een wereld zeg, maar wat mooi dat je hier iets kan doen. Ik hoop voor je dat je met een goed gevoel naar huis kan gaan iedere avond, ondanks de verschikkelijke taferelen. Je kan niet de hele wereld veranderen, maar misschien wel een hart onder de riem steken bij degene die dat het meest nodig hebben!!!
Liefs en Knuffel,
Nicole

Marijke

Heey Yvon!

Wat super interessant om dit allemaal te lezen!
Heel veel plezier nog daar en succes met je stage!

Tot 29 januari ;)
Liefs Marijke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!