yvoninafrika.reismee.nl

Thuis???

Lieve, lieve mensen,

30 april heb ik de bush-party gehad van Mzekelo. Hij is een Zulu man geworden na zijn besnijdenis in de bush. Nu wordt hij beschouwd als een echte man. Ik vond het feest heel indrukwekkend. De mannen en vrouwen zaten apart en op tafel stonden emmers met echt Afrikaans-bier (dat wil je niet drinken... echt niet...) en gewone drankjes. Mzekelo kreeg van iedereen een toespraak. Tijdens deze toespraken had hij een kleed om hem heen, wat een Zulu traditie is. Mzekelo komt uit een zeer welvarende familie, hij kreeg een mega LCD televisie en ontzettend veel geld. Toen we gingen eten, gingen de mannen eerst, zij staan nog steeds boven de vrouw, zoals in de meeste culturen in Afrika, zoals de Xhosa cultuur. Een mooie ervaring.

7 mei heb ik dus de opening gehad van de crèche, dit was echt super indrukwekkend en erg officieel. De burgemeester van Port Alfred was aanwezig, de manager, Wouter Hensen South Africa, Manager community development South Africa (Alroy Taai), Wayne Johnson (Stenden Qatar) en Robert Coelen (Vice president international Stenden) waren allemaal aanwezig. Door de drukte had ik niet eens het besef wat je allemaal hebt neergezet. Ook mensen uit de community met hun kinderen kwamen bij de opening. Na de toespraken van 'de hoge piefjes' en wat broodjes en wat drinken gingen zij naar huis, maar de mensen en kinderen uit de community bleven nog even hangen. Een vrouw kwam naar mij toe en begon mijn arm aan te raken, daarna mijn gezicht en begon me op mijn gezicht en nek te zoenen. Ze was zo blij met het gebouw! De hele community ging voor ons dansen en zingen uit dankbaarheid, nou toen brak ik echt, tranen over mijn wangen. Het besef dat we het geflikt hebben, dat we iets neer hebben kunnen zetten voor de toekomst van deze community... Ik werd hier stil van.

Maandag 9 mei heb ik afscheid genomen van de mensen uit het afkick kliniek. Dat was heftig, indrukwekkend. Dat mensen tegen je zeggen dat je weer licht in hun leven hebt gebracht doet dat echt wat met je. Ik heb alleen gedaan wat ik heb kunnen doen, door te luisteren, helderheid en inzicht te geven, door vragen te stellen en ondanks alles in ze te blijven geloven. Mooi, het was goed.

Donderdag 12 mei heb ik mijn eindpresentatie gehad over mijn scriptie. Dit ging erg goed en er was ook zo'n ontspannen sfeertje. Susan Harty, Dawn Allen and Lizeka (Port Alfred Child Welfare) Rose Young (Kenton-on-Sea Child Welfare), Eloff Snyman (supervisor voor mijn stage), Ilona Jonkers (supervisor vanuit Stenden PA). Ik heb nu alles afgerond voor mijn opleiding. In September krijg ik mijn diploma en kan ik mij officieel Sociaal Pedagogische hulpverlener noemen. Binnenkort krijg ik te horen wat voor cijfer ik heb gekregen voor mijn presentatie, stage en supervisie bijeenkomsten. Ik weet nog niet wat, maar ik weet wel dat ik het gehaald heb!! J

De presentatie was van 14:30 tot 16:00 uur, daarna ben ik gelijk naar huis gegaan. Barbara heeft mij toen geholpen mijn tas in te pakken. Ik kon het gewoonweg niet. Dit was te definitief. Om 18:00 uur zijn we met vrienden uit Afrika uit eten gegaan, mijn afscheidsfeestje, daarna voor de laatste keer naar Snorts, mijn laatste dans met Art. Een vriend die mij een afrikaanse dans heeft geleerd, wat ik waarschijnlijk nooit meer zal dansen. Ik heb gehuild, van dankbaarheid (en de drank). Daarna naar een Afterparty geweest en om 04:30 lag ik op bed.

Om 8:00 uur werd ik vrijdagmorgen wakker. Mijn kamer was leeg, koud en kil. Mijn laatste nachtje in Afrika. Mijn laatste nachtje met mijn lieve huisgenootjes Barbara en Lyan. Wat ga ik hun missen, maar ik weet dat ik ze weer ga zien, maar de 'Sandawana (naam van ons huis) fundering'zal er nooit meer zijn. Ik ben toen in mijn eentje naar het strand gelopen, over de pier, geluisterd naar de krachtige zee die woest tegen de pier aan sloeg. Ik heb gedag gezegd van het vrouwtje van het kleine winkeltje naast Snorts.

Om 10:00 uur kreeg ik een berichtje dat de docenten van school afscheid wilden nemen bij de koffie kamer op school. Ik kreeg hier een toespraak van meerdere mensen. Ze vertelden mij dat het niet normaal was dat ze dit deden. Alleen bij interns die op Stenden zelf werkten, maar dat ze mij een speciaal figuur vonden. Volgens Alroy Taai was ik een gedreven, zelfbewuste, motiverende intern die anderen ook weer kon motiveren, maar ook de lastigste student, omdat ik precies wist wat ik wilde en geen genoegen nam met een stage zonder uitdaging, maar dat ze hopen dat er ooit weer een kritische student komt, net zoals ik. Ik mocht trots op mijzelf zijn, dat ik zoiets neer heb kunnen zetten. Volgens Alroy heb ik een hele community bereikt, voelden zij zich gehoord en begrepen. Een community die gehoord wilden worden, maar nooit gezien was door anderen. Daar wordt je dan weer stil van. Werkelijk?? Heb ik dat echt gedaan? Door de drukte en passie en gedrevenheid heb ik niet stilgestaan bij wat ik heb neergezet... misschien komt dat later..

Ik kreeg van alle docenten een mooie armband en oorbellen.

Ik heb toen nog een rondje door de school gedaan, mensen gedag gezegd. Het was mooi, goed. Om 13:00 uur ben ik naar het vliegveld gebracht door Lyan, Barbara, Pumela en Art. Het idee dat ik waarschijnlijk Pumela en Art nooit meer zal zien, deed me veel verdriet. Ik kon deze jongens soms echt achter het behang plakken, maar wat hou ik veel van ze.

Nu denken jullie waarschijnlijk; waar heeft Yvon het over??? Maar ik ben gisteren thuis gekomen. Een vriendin van mij heeft me nodig. Ze heeft heel veel pijn en ik ben deze week bij haar om haar te helpen met het huishouden, door te luisteren en er voor haar te zijn. Vooral om haar te ontlasten. Ik heb alles afgerond en heb de toestemming van Stenden Zuid-Afrika gekregen en van Stenden Nederland dat ik eerder naar huis toe mocht gaan. Ik heb daarnaast ook regelmatig op een vrijdag en zaterdag gewerkt, waardoor ik zo goed als geen uren te kort kom.

Ik heb zo'n fantastisch maar vooral intens mooi jaar gehad, een aanrader voor iedereen. Het enige wat je moet bezitten als student is passie, compassie, interesse in de culturen, respect en gedrevenheid, want alleen jij kan het jaar maken, anderen kunnen dat niet doen. Afrika biedt zo ontzettend veel mogelijkheden.

Niemand, behalve Moniek (vriendin) wist dat ik thuis zou komen. Moniek had Nicole (zusje) even uitgenodigd voor een bakje koffie, je had haar gezicht moeten zien toen ik de deur open deed! Daarna naar mijn ouders, papa zijn ogen vielen bijna uit zijn hoofd en mama en Suzan (zus) wisten ook niet meer waar ze moesten kijken. Daarna Tineke gebeld om een bakje te komen drinken bij Moniek. Ze wist zoals de anderen ook niet waar ze moest kijken. 's Avonds Neline gebeld met Moniek haar huistelefoon. Ze vond me zo helder klinken en het leek wel een Nederlands nummer waar ik mee belde (volgens haar). Toen vroeg ik haar of ze het nummer wilde voorlezen; haar vraag hierop was heel rustig en verbaasd: ‘uhm, Yvon... waar ben je nu??', waarop ik antwoordde dat ik bij Moniek thuis zat, ze kwam er gelijk aan... Ik heb zo'n mooie dag gehad!

Mensen, ik ben weer thuis na een fantastisch, leerzaam en intens jaar. Ik ben nu bij Moniek thuis voor een aantal dagen, weet nog niet hoelang... genoeg te doen om haar te helpen, daarom ben ik thuis gekomen. Een vriendin die nooit om hulp zal vragen die mij nu echt nodig heeft. Ik heb mijn oude nummer weer, mijn Afrikaanse nummer vervalt dus weer. Ik ben helaas heel veel nummers verloren, dus als jullie een sms sturen, graag je naam eronder zetten. Had vanmorgen een sms gekregen met; 'wtf...je bent thuis' en ik weet niet van wie die is... Je kunt ook je nummer mailen naar; yvon.van.eerdt@hotmail.com

Mensen dit is dus ook mijn laatste blog, ik heb genoten van het delen van mijn ervaringen, van jullie reacties, steun en motiverende berichten en kaartjes. Voor alle mensen die mijn project (en dus ook jullie project) financieel hebben gesteund.

Ik heb er geen woorden voor... bedankt voor wie jullie zijn.. dat is denk ik alles wat ik nu kan zeggen...

Tot snel,

Kus, knuffel en heel veel liefs... Yvon

Reacties

Reacties

Hanneke

Hoiiiiii von! ik was online toen ik mail kreeg, dus kon m ook meteen lezen! wat een verrassing zeg, dat je weer in nederland bent! en wat bizar dat je dit voor jezelf hebt weten te houden voor je ouders en zussen zeg! een extra verrassing voor ze. hoefden ze ook niet in de spanning te zitten voor de vlucht he ;) wat maf ook zeg, dat je nu al weer terug bent. zo lang weg geweest en nu alweer voorbij. ik was vanmiddag bij mn andere nicht, karin huizinga. die was thuis gekomen van 4 maanden stage in nigaracua! wel heel toevallig dan dat dit op dezelfde dag is dus!! onze bas is vrijdagochtend naar amerika vertrokken voor een half jaar. hij is veilig aangekomen en gaat daar werken in de graanoogst. nou meid, tot babbels liefs han

Nicole (zusje)

Mooi stukje Yvon! Top!

Nynke

Hoi Yvon,
wat zul jij een mooi jaar hebben gehad!!!
En wat een leuke verhalen steeds. Geniet van wat je allemaal hebt bereikt, en dat je nu weer thuis bent.

Liefs Nynke

maria

hi Yvon

we komen zelf net thuis en lezen dat jij ook weer in het land bent. Oma zei het al, ze was bang dat je ziek was of zo! Heb ik meteen uit haar hoofd gepraat hoor!
Wat heb je grootse zaken voor elkaar gekregen, geweldige ervaringen opgedaan en heerlijke verhalen geschreven. Maar vooral: veel mensen geluk bezorgd; en dat allemaal in een jaartje!
Zij, wij, ik zijn mega trots op je en natuurlijk blij dat je weer veilig en blij in de buurt bent.
liefs en groeten!

Karin

Geen woorden deze keer!
Doe wat je moet doen!
Liefs Karin

Marijke

Welkom thuis schat. Ik weet precies hoe moeilijk je het had met afscheid nemen.
dikke knuffel
Marijke

Hansjepansje

WAUW WAUW wat indrukwekkend allemaal Yvon. Alle verhalen stuk voor stuk heel mooi. Ik heb bijna een traantje gelaten.

Nu ben je weer terug en ga je weer hier voor iedereen zorgen zoals je altijd al deed. Hoop je snel weer te zien.

Kus Hans

Dani

Mooie afsluiting van je stage en school. Super!
Welkom thuis!

Gerda

Hoi Yvon,wat een verrassing dat je al thuis bent(nou ja al!een heel jaar voor mijn gevoel)zullen pa en ma wel geweldig vinden en niet te vergeten Nicole en Susan.
Nou net wat Hanneke al schreef dat Bas net voor een half jaartje is vertrokken ook weer spannend hoe dat allemaal verloopt.Bas is niet zo van dat geschrijf dus dat vind ik wel jammer maar hij belt met het thuisfront en dat is ook wel fijn.Yvon het ga je goed en wie weet zien we elkaar wel weer eens hier in dat voor vandaag o zo kouwe kikkerlandje,groetjes Gerda

José

Hoi Yvon

Jammer dat ik niet meer van je mooie verhalen kan genieten, dan dacht ik vaak weer terug aan Tanzania waar we Karin hebben bezocht.
Zuid Afrika zul je waarschijnlijk je hele leven als iets speciaals blijven herinneren.
Yvon het is zeker ook weer heel fijn om weer thuis te zijn in Nederland.

Veel liefs van ons allen uit Marknesse

Leny

Zo plots je laatste Africanmail en wat een verrassing dat je weer thuis bent!! Ga daar maar ff van genieten
en je afscheid enz. verwerken.
Lieve Yvon; je hebt een prachtige prestatie geleverd en op onze beurt zijn we daarom trots op jou!
Het ga je goed!

Martina

Hey Yvon,
Je bent weer thuis Yeahhhhhhhhhhh Mooi zeg!! al die aangrijpenden belevenissen allemaal.......Probeer het ook allemaal wat te laten bezinken en het rustig aan op te pakken, sterkte met je vriendin Hou je taai meid en hoop je snel weer eens te zien voor een bakkie......
hele dikke knuf....

Aloys & Jose

Welkom thuis Yvon! Je blijft vol verrassingen! Je kunt terugkijken op een fantastische ervaring en die stage heb je vast en zeker heel goed gedaan. Het heeft iedereen goed gedaan, jouw Afrika avontuur! Ook je verhalen waren erg leuk om te lezen. Groetjes en weer lekker aarden in de dikke klei! Liefs, ook namens Aloys,
Jose

Lyan

Verdikkeme wat een verhaaaaalll! Ik heb lopen janken op het vliegveld, ik ga je toch wel weer zien maar gewoon om het feit dat we zo'n mooi jaar hebben gehad samen. De hoogte en diepte punten zijn we samen door heen gekomen. Bedankt voor het mooie jaar en ik zou het nooit vergeten!

Beppe

Myrthe

Hoi Yvon,

Wat een te gek verhaal over Zuid-Afrika! South African Tourism, het verkeersbureau voor Zuid-Afrika in Nederland, lanceert binnenkort een community platform, waar Zuid-Afrikaanse locals en Nederlanders met elkaar in contact kunnen komen, inspiratie opdoen, maar ook nuttige tips & tricks over het land kunnen horen én zien! Het wordt een real time interactieve reisgids, gemaakt door locals en door reizigers die al in Zuid-Afrika zijn geweest.
Op 25 oktober 2011 lanceert South African Tourism een grote campagne om de community bekend te maken. Wij geven jou exclusieve toegang om vanaf vandaag 19 oktober 2011 lid te worden van de bètaversie van de community op www.mijnzuidafrika.nl. Je kunt je Zuid-Afrika content (je blog, maar ook filmpjes, en foto’s) toevoegen aan de community, maar we zijn ook benieuwd naar jouw mening over de community dus stuur vooral je feedback naar information@southafrica.net.
Laat zien hoe geweldig Zuid-Afrika is! Alvast bedankt voor je enthousiasme en moeite!
Groeten,
Myrthe

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!