yvoninafrika.reismee.nl

Let the games begin!!

Hoi mensjes!!

Ik ben weer fit en weer in een conditie dat ik zeg: 'Laat ik maar weer us even Nederland en alle lieftallige mensen uit mijn omgeving op de hoogte brengen'.

Om de nieuwsgierigen onder ons op zijn of haar gemak te stellen begin ik met het plafond te beschrijven,die ik ongeveer 2 weken heb mogen bewonderen. Nou deze is wit, ja heel apart... maar ik heb ook een ventilator aan het plafond hangen waar een lamp zit ingebouwd. Gelukkig kan je ze beide apart van elkaar bedienen, want het is 's avonds nog niet heul warm, dus bewaar dit geniale apparaat tot de zomer. Tot dusver het plafond.

Van het plafond gaan we even door naar mijn badkamer. Zoals velen van jullie weten heb ik een schimmelallergie. Nou het plafond van de badkamer is groen en hij hoort echt wit te zijn. Gelukkig heb ik nog niet heel veel last, behalve een volle neus en mijn keel doet niet al te fijn, maar het is hanteerbaar, want ik heb nog energie (de meeste mensen kennen mijn energie wel en die zit volgens mij wel goed). Toch ben ik 2 weken geleden even naar de manager van Stenden University South Africa gegaan (van wie ook mijn huisje is) om te melden dat het toch niet heul prettig is. Nou geen punt, aankomende vrijdag gaan ze de schimmel aanpakken en het plafond daarna overschilderen. Toppie. Nu is het verhaal nog niet afgelopen, want tot mijn verrassing, verbazing, ontzetting enz. zie ik dat de tegels van de badkamer, naast de wc iets naar voren groeien!! En jawel EEN PADDESTOEL niet een nee hoor, gewoon een aantal... Lieftallig kijken ze mij aan met hun lieve 'kopjes', vol trots zeggen deze paddestoeltjes: 'zie mij eens mooi groeien in deze vochtige omgeving!!' Bedankt!!
In ieder geval heb ik mij kapot gelachen om deze situatie!! Toch maar even een mooie foto gemaakt om deze ook maar even te laten zien aan 'meneer de manager'. Hij kwam tot de conclusie dat het toch wel nodig was. Zit ik toch op een lijn met deze man! Toppie!

Verder heb ik meer duidelijkheid gekregen over mijn stage, jawel... alweer!
De week zal als volgt verlopen:

Maandag en dinsdag ga ik werken bij het Hospice van Port Alfred.Ik gahome visits doen bij mensen die terminaal ziek zijn. We gaan gesprekken met ze voeren en de familie eromheen begeleiden rond het sterfbed van de clienten. Ik hoop uiteindelijk zelf een soort rouwverwerkingsgroep op te richten voor kinderen die hun ouders hebben verloren en dat zijn er veel, erg veel.

Op woensdagmorgen heb ik literacy group. Dit houdt in dat ik ingrade R (In Nederland ongeveer groep 1) de kinderen Engelse verhaaltjes ga voorlezen, zodat ze voor het eerst in aanraking komen met de Engelse taal (in de townships spreken ze Xhosa). Daarnaast gaan we in grade 2 kinderen begeleiden met leerproblemen en gedragsproblemen. Wij gaan ze Engelse woordjes leren schrijven. Dit is vrij lastig..

Van 11:00 tot 13:00 uur ga ik 2 kinderen begeleiden. 1 Jongetje heeft 2 jaar geleden zijn vader verloren en hij zit in een groot rouwproces. HIj mag hier thuis niet over praten en kan nergens heen met mijn gevoel. Ik ga met hem het hele jaar aan de slag door verschillende rouwverwerkingsmethoden. Deze zou ik pas later kunnen toepassen als ik een vertrouwensband met deze jongen heb opgebouwd.

Ook begeleid ik een meisje die problemen heeft met haar zelfbeeld en de aandacht zoekt bij jongens. Ik zal bij haar moeten gaanwerken aan haar zelfvertrouwen. Dit alles ga ik een jaar lang doen en denk ook zeker dat dit een plan is dat je niet in een paar afspraakjes kan veranderen. Ik hoop alleen dat ik haar zelfvertrouwen wat kan oppeppen...

Daarna ga ik verder werken op het kantoor van Child Welfare om formulieren uit te werken ten aanzien van foster care.

Donderdagmorgen ga ik waarschijnlijk een soort 'vertrouwenspersoon' zijn op een highschool. Het probleem in de townships is naast ziekte, honger en armoede dat tienerzwangerschappen erg veel voorkomen. Nu is het de bedoeling dat die meiden bij mij kunnen komen met vragen, problemen of om gewoon even te praten.

Donderdagmiddag heb ik supervisie middag.

Vrijdag ben ik vrij en moet ik gaan werken aan mijn scriptie. Waarschijnlijk, als we groen licht krijgen vanuit Stenden in Leeuwarden, ga ik mijn scriptie schrijven met Lyan en Barbara. Zij werken bijna de hele week bij Ingubo (project van straatkinderen). We gaan onze scriptie dan schrijven over rouwverwerking, maar dan de verschilldende kanten belichten. De kant van de kinderen en de ouders, het verschil tussen de westerse wereld en de tradities rond rouwverwerking van de Xhosa stam. Erg interessant, maar zoals gewoonlijk... geduld is een schone zaak en die ga ik hier echt wel ontwikkelen.

Uhm... verder... afgelopen weekend waren hier boat races... Allemaal studenten uit heel Zuid-Afrika kwamen naar Port Alfred. Om een beetje een omschrijving te maken, denk dan aan de zwarte cross, veel dronken mensen hele dagen lang. Iedereen in overals, overal beklad met watervaste stift op de armen, kleding enz. CHAOS! Heb werkelijk mijn ogen uitgekeken, maar me ook kostelijk vermaakt...

Aankomend weekend is Leonie jarig en gaan we bij haar braaien (bbq'en). Verder niet veel in de planning... MAAR.....Mijn lieftallige zus Suzan komt mij opzoeken in Afrika!!!!!!! 21 december land ze in Johannesburg. Ik neem dan een binnenlandse vlucht van PE (Port Elisabeth) naar Johannesburg waar wij 3 dagen verblijven in een backpackershostel. We zullen daar het museum (grootste) over apartheid gaan bezoeken, daarna gaan we backpackend verder langs de kust tot we weer uitkomen bij Port Alfred. Verder planning is niet noodzakelijk, want we kijken wel waar we uitkomen. We weten alleen dat we weer uitkomen in Port Alfred. De laatste paar dagen gaat Suus mee kijken bij de verschillende projecten en haar drama kunstjes uitvoeren bij de straatkinderen, wat ontzettend super is! 6 januari vliegt zij weer terug naar Nederland. Wel een fijn idee dat suus met kerst en oud en nieuw hier is ook omdat de meeste studenten weer naar huis toe gaan en de campus wegens zomervakantie gesloten is. Fenominaal!

Mensen ik geniet....

Bedankt voor alle lieve briefjes, kaartjes en verhaaltjes!! Doet me super goed!

Mijn e-mail adres: vonkeltje@hotmail.com is definitief overleden, maar mijn nieuwe werkt prima! yvon.van.eerdt@hotmail.com

Liefs en dikke tut!

Yvon

Reacties

Reacties

maria

Zo hé, jij gaat flink aan de slag! Het klinkt als spannend, afwisselend, moeilijk en héél nuttig.....
Je gaat in ieder geval goed uitgerust aan de slag, hi hi..

liefs!

Nicole (zusje)

WHAAAAAAAAAAAAA!!! Wat klinkt dat fantastisch!!! WOW!!! ECht te gek dat je dat allemaal mag doen. En ook heerlijk die afwisseling!!!! Echt super de super. Ik en jaloers. En fijn dat suzan ook geboekt heeft! top top top! Voor mij zit het er helaas niet in, maar ik ga lekker met pap en mam kerst vieren! HIHI! En met Steven en Frans ofzo! GNIFFEL! Proost! Op de koude kant ;)! WHAHAHAHHAa! x

Karin

Dat klinkt echt super met mooie doelen voor ogen. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan uitpakken. En wat super tof dat Suus langs komt met de Kerst!
Veel succes en veel plezier met je taken! You go girl!

Marthe

Wat een ervaringen allemaal! Gelukkig ben je weer de 'oude' en kan je vol energie er tegenaan.
Het zijn mooie heftige projecten waar je je me bezig gaat. Sterkte en geniet ook (maar dat doe ook m.i.)

Liefs

de lieftallige zus Suzan

Haaai zuster! Heb je mail gehad hoor! Super dat je dat geregeld hebt! En verder: de band met dat meisje die weinig zelfvertrouwen heeft wordt heet bijzonder! Bereid je voor dat je meer krijgt te horen krijgt dan wat ze ooit heeft durven zeggen! Zorg dat je lijstjes en nummers met hulpinstanties paraat hebt! You go girl!! YEAH!! xx

Leny

Zo nichtje, das nie niks! wel fijn dat je weet hoe je week planning eruit ziet. Heel veel sukses met die uitdagingen daar! Tot de volgende mail.
Een welterustenknuff.

jose

Nou Yvon, het klinkt alsof het nu echt menens wordt nu je met je verschillende projecten aan de gang gaat! Het programma ziet er heel gevarieerd uit en spannend ook. Enne, je bent goed voor jezelf opgekomen door die paddokwekerij in jouw appartement aan te pakken. Het is echt heel fijn dat Suzan naar je toekomt in december om je over de drempel te helpen (letterlijk?) van het nieuwe jaar. Een tikkeltje jaloers ben ik wel hoor,
Liefs en going strong! Jose, groetjes Aloys en Fagja.

jantine

hey yvon,
klinkt goed, maar wel een druk programma! pas goed op jezelf anders lig je straks weer naar t (geschilderde) plafond te staren!
Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!