yvoninafrika.reismee.nl

Het Leven

Hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hoi hallow...

Even weer een korte up-date.

Ik ben uiteindelijk naar de Path-Care geweest waar ik bloed moest laten afnemen voor de tekenbijt. Nou dat ging lekker!! (Not) werd weer weggestuurd, want het zou allemaal wel meevallen. Dus ik ben uiteindelijk maar even naar dr. Nell gegaan (deze dokter had mij ook behandeld voor de brochitis). Ik kwam daar en toen zei de assistente dat het misschien goed was voor mijn geruststelling, maar ook zij dacht dat het niet ernstig was. Moest toen nog even 2 uur wachten en toen kon hij mij even zien. Hij heeft toen even wat testjes gedaan en jawel, ik heb de tic-bite fever. Dit is iets anders dan de ziekte van Lyme, want dat komt hier zelden tot nooit voor. Dus ben weer aan de antibiotica... Oh vind het helemaal niets, maar ja, het is niet anders... Als jullie meer willen weten google het dan maar even, maar het komt helemaal goed na de antibiotica. Voel me nu ook goed, behalve uitslag op mijn armen en bij mijn ogen.

Nu zijn we weer een weekend verder en de uitslag is weg, gelukkig en voel me weer prima!

Afgelopen weekend zijn we met een groep meiden (5) naar East London gegaan. East London is zelf eigenlijk helemaal niets aan, maar we hebben ons kapot gelachen!

Geslapen in een Backpackers plaats. Beetje voor te stellen als vies, maar super gezellig! Ook heb ik daar dolfijnen gezien, erg mooi en indrukwekkend! In de Backpackers sprak ik nog een jongen uit Schotland die bij een vrouwen organisatie werkt. Hij vertelde dat in de omgeving van East London vaak de ARV's (medicatie voor HIV geïnfecteerde mensen) wordt gestolen. Dit wordt dan gerookt als een drug. Door deze 'drugs' voelen mensen zich high en zijn ze ook niet meer bewust van wat ze doen en waar ze zijn. Helaas gaan mensen door deze drugs andere mensen verkrachten en zelfs vermoorden. Gelukkig heb ik dit verhaal nog niet in de buurt van Port Alfred gehoord. Ongelooflijk!

Verder komt de maand december dichterbij. Dit is een maand waarin veel jongens van de Xhosa cultuur (18 jaar) naar het bos gaan (aangezien het hier dan zomer is). Dit zijn niet alleen de mannen uit de Townships, maar ook de mensen die hoog opgeleid zijn en/of veel geld hebben. Deze jongens worden door mannen (geen arts) besneden in het bos. Dit gebeurt zonder verdoving e het gaat erom dat de man de ontsteking overleeft. Als deze man dan uit het bos komt, dan wordt hij gezien als een echte man. De mannen moeten in het bos zelf voor eten zorgen door te jagen, ze dragen witte lappen en moeten hun eigen hut bouwen. Na de besnijdenis eten en drinken de mannen niets voor een hele week, dit om de pijn dragelijker te maken. Helaas overlijden in Afrika veel mensen aan deze manier van besnijden. Gelukkig niet zoveel in deze omgeving, maar het gebeurt wel.

Oh ja, vorige week reden we door de township en vond ik een oude vrouw op de grond met een epileptische aanval, ik ben toen even bij haar gebleven. Al vrij snel kwamen er mannen op ons af die deze vrouw kenden en brachten haar naar de kliniek.

Verder ben ik een beetje in een verveel stemming. Veel mensen zijn al aan het aftellen, aangezien de mensen van hotel management, die de minor wijn volgen en over 4 weken naar Kaapstad gaan om daar hun studie af te ronden. Wel een gek, raar en vreemd gevoel dat over een aantal weken de meeste mensen weg zijn en ik hier nog 8 maanden blijf. Het is niet dat ik weg wil, maar soms heb je gewoon een moment dat het allemaal niet helemaal wil. Gevoel dat je een beetje stil staat. Port Alfred wordt ook zo gewoon en saai, aangezien je dagelijks dezelfde gezichten en mensen ziet, waar je ook bent. Ach, even zeuren is ook eigenlijk wel fijn, morgen is er weer een nieuwe dag.

Liefs, kus en knuffel, VONNIEEEEEEE!!

Reacties

Reacties

Dani

Hooi!

Fijn dat je niet de ziekte van Lyme hebt en dat je er met een kuurtje vanaf komt!
Sterkte met vervelen, maar niet te lang hoor! Hier is het koud en nat, daar wil je ook niet zijn ;)

Daaag!

reinie

Hoi Yvon
eindelijk een berichtje uit Espel
je maakt daar heel wat mee ook wat je gezondheid betreft, eigenlijk ben je best wel een bikkel.
Geweldig om aan de andere kant van de wereld te zien hoe men daar het leven door brengt. Dat moet wel iets met je doen. wens je een heel goeie tijd
gr. reinie en heerke

Leonie

Hee Meis!

Jeetje, wat maak je nou weer allemaal mee! Weer een antibiotica kuur! Het houdt ook nooit op! Weer geen alcohol! Hahaha!
Leuk dat je naar East London bent geweest! Even een weekendje weg van de campus, heerlijk!
Ik kan me voorstellen dat het raar is dat de meeste mensen over vier weken alweer weggaan en dat jij nog zolang blijft...Maar er komen weer nieuwe mensen, dus dan begint het eigenlijk weer een beetje opnieuw, toch?!
Ik vergeet je in ieder geval niet!

Dikke kus!!

José S

Hoi Yvon

Ik kijk elke keer weer uit naar een nieuw berichtje van jou. Het is daar toch echt een hele andere cultuur, zoals je beschrijft over de besnijdenis van 18 jarige jongens. Yvon als je even in een dip zit denk dan aan Suzan die je komt bezoeken, dat zal voor jullie als zussen een heel bijzondere beleving worden.

Vele groetjes van Harry, Peter en José

Karin Schwering

Hoi Yvon,

Hier is het herfstvakantie. Voor mij betekend dat: mooi weer bijbeunen bij de thuiszorg. Toevallig moest ik gister bij een man uit Creil schoonmaken waar jij ooit ook geweest bent (dhr. K). Hij was zeer over je te spreken! Die heb je maar weer in the pocket!

Je hebt nog 4 weken met de mensen van hotel management: ik lees, nog vier weken genieten met hen! Dus ik zou zeggen: geniet er met volle teugen van!

Liefs Karin

Harco

Hallo Yvon,

Leuk om die verhalen van jou te lezen. Mooi dat het allemaal weer goed met je gaat, na weer een kuurtje antibiotica. Hier gaat alles goed ook met de dametjes.

Veel plezier en lekker genieten!!

Groetjes Harco

Carla de Haan

Hoi Yvon,

wat een verhaal weer! Houden de kwaaltjes ook eens op? Pas goed op jezelf hè?

liefs Carla

paula

hoi Yvon,
Wat een belevenisssen! Al ga jij het misschien als gewoon zien. Wat jij in korte tijd allemaal meemaakt is heel indrukwekkend. Dan is het hier gewoon saai en wij zien ook vaak dezelfde mensen en wij klagen en zeuren ook graag dus dat mag best. Dat lucht tenminste op!
Je blijft daar toch niet 8 maanden alleen in Port Alfred?
groet Paula.

Nicole (zusje)

Lekker he? Even zeuren!! Moet ook kunnen hoor. Even lekker toegeven aan de chaos. Ik ben net een uurtje thuis. Ik heb m'n 10 dagen in Londen erop zitten. WAT EEN AVONTUUR! Ik ga het je allemaal mailen. Dat is makkelijker! maar ik kan je verzekeren dat ik echt een goede studie heb gekozen! :D! Jippie!! Nog even bikkelen, dan zijn we (misschien) samen klaar straks! Dikke knuffel Nicole

Dieuwke

Hallo Yvon,

Wellicht vanuit onverwachte hoek, maar ik volg je verhalen met veel interesse! Dit is een periode in je leven die je noooit meer vergeet en die je verdere doen en laten voor altijd zal beinvloeden.

Je schrijft over de mannenbesnijdenis in Afrika, nu heeft Robin Utrecht (www.robinutrecht.nl) daar een prachtige, bekroonde, fotoreportage over gemaakt. Hij heeft de emoties van die mannen feilloos vastgelegt op de gevoelige plaat. Echt hele mooie beelden. Toevallig was hij recent in het nieuws omdat hij een prijs had gewonnen van National Geographic voor de foto van de jongen met de traan. Wellicht vind je het mooi om die te bekijken.

Erg veel wijsheid en (persoonlijk) succes toegewenst!

Dieuwke

Wietske

Hallo Yvon!
Leuk om weer even wat van je te lezen.
Hoop dat je snel opknapt. Wel vervelend! Maar gelukkig komt het weer goed met de antibiotica.
Geniet ervan! En tuurlijk mag je best wel eens even flink zeuren..
Tot in januari! We ariveren op 29 januari op de kampus.
Heb er al zin in!
Groetjes Wietske

(Ikzelf) Yvon

Hey Wietske!
Helemaal leuk dat je deze kant op komt! Wordt vast heul gezellig! Liefs Yvon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!