yvoninafrika.reismee.nl

Van allesssssssss

He lieve mensen,

Deze week was een hele rare en vreemde week voor mij. Alle wijn studenten die hier een half jaar hebben gestudeerd gingen richting Kaapstad, om daar hun examen te doen. Helaas komen ze daarna niet meer terug. Het afscheid viel me toch wel zwaar, ik heb zo'n ontzettende lol gehad met een aantal mensen van deze groep. Misschien was het niet zozeer het afscheid, maar het realiseren en dankbaar zijn voor de mooie tijd die ik met deze mensen heb mogen doorbrengen. Geraakt zijn door het geluk waar ook zij hebben aan bijgedragen.
In de Xhosa cultuur hebben ze ook een uitspraak, deze gaat als volgt; een man is pas een man als hij met andere mannen is (dit geldt natuurlijk ook voor vrouwen) en dat klopt, mijn geluksmomentjes zijn met mensen op wie ik kan bouwen, die mij zien wie ik ben en die mij accepteren wie ik ben en die mij stimuleren om mijn hart te volgen. Een aantal mensen van deze groep hebben dat zeker gedaan in de tijd dat ik hier zat.

In Lesotho kreeg ik een ‘geluksmomentje' toen ik alleen boven op een berg stond en realiseerde dat ik keihard gewerkt heb om naar Afrika te kunnen, maar dat ik nu al zoveel heb teruggekregen!
Ik heb een lach op het gezicht van een kind gezien die zijn ouders verloren heeft en werkelijk niets heeft, maar die mijn kleine gebaar beschouwde (een knuffel en aandacht) als een onschatbare waarde. Ik mag er misschien zelf voor gevochten hebben, maar het was mij niet gelukt zonder alle lieve mensen om mij heen, zoals mijn familie en vrienden. Dus eigenlijk hebben jullie mijn ‘geluksmomentjes' gecreëerd. Ik denk dat ik daarom die uitspraak zo ontzettend mooi vind.

Deze week gaan een aantal jongens die ik hier heb mogen leren kennen naar het bos voor de besnijdenis. We weten niet wanneer we ze weer gaan zien. Ontzettend spannend, maar ik gun het ze zo. Ze zijn er klaar voor, willen een man worden. Dit is voor deze jongens een begin van een nieuw leven, een leven als een man, niet als een jongen. Een van de jongens heeft ons gevraagd of wij ook naar het feest willen komen als hij terug komt. Binnenkort gaan we naar Port Elizabeth waar we onze traditionele jurken gaan laten aanmeten, ik voel en ervaar het als een eer dat wij naar het feest mogen komen.

Gisteren ben ik even fijn wezen babysitten bij onze buurman (Elroy->barman van Snorts, mijn stamkroeg). Zijn zoontje is nu 6 jaar oud, een pracht kind! Een matras werd in de kamer gegooid en na een aantal spelletjes viel hij tegen mij aan in slaap. Dit was weer een geluksmomentje voor mij.

Afgelopen zondag heb ik paardgereden in Kenton on Sea (ongeveer half uurtje van mijn huis vandaan) over het strand. Ik heb zelf vroeger 11 jaar paardgereden, maar dat is toch zeker 10 jaar geleden, maar wat heb ik daar weer van genoten. Onze gids vroeg aan mij of ik op een onrustig beestje wilde rijden (gezien mijn VROEGERE rijervaring), nou ik kan het je wel vertellen.. GEWELDIG! Wat een energie had dit paard! Op het eind vroeg de gids of ik even naar hem toe wilde komen. Hij vroeg mij of ik misschien zijn paarden wil inrijden!! Hij heeft in totaal 30 paarden waarvan ongeveer de helft nog niet zadelmak is... Dus ik denk dat ik heerlijk ga stuiteren door de bak.. Iets wat ik geweldig vind, vooral het vertrouwen winnen van zo'n beestje. Aankomende zaterdag ga ik waarschijnlijk naar zijn boerderij, we zullen zien hoe het allemaal gaat verlopen. Een ding weet ik wel, ik ben er klaar voor!! (Ja papa, ik zal voorzichtig zijn...)

Verder gaat het goed met het cleaning-up project. 7 en 8 december gaan we met de kinderen bepaalde gebieden van de township schoonmaken, in ruil daarvoor krijgen ze een nieuw uniform en kunnen deze kinderen naar school. In totaal kunnen we nu 30 kinderen helpen wat helmaal fantastisch is! Met schoenen en alles erbij komt het neer op 30 euro per kind en dat proberen we ook echt te realiseren! Bedankt lieve mensen voor al jullie bijdrages!! Helemaal geweldig!!

Oh ja, per januari begin ik aan een nieuw project. In Bathurst een plaatsje ongeveer een kwartier van Port Alfred vandaan wonen een aantal boeren, deze boeren verdienen 15 tot 25 euro per week (150 -250 Rand). Van dit geld moeten zij hun hele gezin onderhouden.
Het gebied van deze boeren is vrij uitgestrekt (50 km doorsnee). Gelukkig heeft de overheid geregeld dat er vervoer is voor de kinderen om naar een (gratis) school te kunnen gaan. De school is vrij bouwvallig, maar er is tenminste onderwijs. Helaas is er geen opvang voor de kinderen van 0 tot 7 jaar. Dit houdt in dat de kinderen van 0 tot 3 jaar op de rug van de ouders meegaan naar het land. De kinderen van 3 tot 7 jaar blijven alleen thuis, wat veel gevaren met zich mee brengt.

Nu hebben wij naast het schooltje een oud kerkje gevonden. Het dak is lek, de vloeren zijn niet goed, er zit geen glas meer in de ramen en er groeien planten naar binnen. Toch gaan we proberen dit gebouwtje volledig op te knappen en te zorgen dat hier een crèche komt voor de kinderen die thuis moeten blijven. Dit is niet even zo gedaan. We gaan om de tafel met mensen van de gemeente, onderwijs, social development enz. Ook moeten we een map maken van de mensen die er in dit gebied wonen, hoeveel kinderen er zijn en of er werkelijk vraag naar is vanuit de boeren zelf. Daarna moeten we berekenen wat de kosten worden en of de boeren een uitkering krijgen of wat dan ook... Ontzettend veel. Waarschijnlijk komen er nog wel meer verhalen achter weg, waarmee ik aan het werk kan gaan als social worker. Vaak weten deze boeren zelf niet wat wij voor ze kunnen betekenen of wat er mogelijk is. Ik vind het allemaal heel spannend, maar ook ontzettend mooi. Ik denk dat dit een project gaat worden met heel veel frustraties en tegenslagen, maar ontzettend leerzaam!! Het doel wat ik voor ogen heb geeft me super veel energie! Daarnaast blijf ik nog 1 dag per week verbonden met Child Welfare. Ook zij willen mij helpen als ik bepaalde situaties tegen kom, waarvan ik denk/zie/verwacht dat er iets niet klopt.

Och mensen.. Ik zit zeker niet stil, ik geniet... maar toch ben ik rustig, kalm en ontspannen!

Tot snel lieve mensen...

KUSSSSSSSSS

Reacties

Reacties

Karin

He top nicht!

Leuk verhaal. Aan alle kanten komt het over dat je goed in je vel zit! :)
Hier in Nederland is het kooouuud! (Vandaag gevoelstemperatuur -15 brr.. in werkelijk heid is het -5) De eerste marathon op ijs is al geweest en de mutsen en sjaalen zijn weer uit de kast getrokken. Hoe is het weer nu bij jou?
Ik ga nu eerst lekker sporten met mijn senioren: warm in de sporthal om vervolgens mij zomerbanden voor winterbanden te verwisselen bij de garage.
De winter is hier duidelijk aanwezig!

Tot een volgend verhaal,
Liefs Karin

charlotte

Wat ben jij toch een grandioos, prachtig mens en dit dekt de lading nog niet.
Ik heb heel veel respect voor jou

liefs Charlotte

Nicole (Zusje)

Heerlijk!! Zo kennen wij je weer! Ik vind het fijn te horen dat het zo naar je zin hebt. Je bent goed bezig!!! Blijf zoals je bent, want wat je zaait, dat oogst je!!! :D! Je weet wel wat ik bedoel!!
Dikke knuffel,
Nicole

De Papa

Het gaat goed met je;GEWELDIG!!!!
Je hebt ook een goede balans gevonden tussen je werk daar en je vrije tijd.Ga zo door!! Maar wees voorzichtig.........vooral met die wilde viervoeters!!!

Liefs Paps

Thea uit Brabant

Hoi Yvon,
Heb gisteravond een heerlijk lang telefoongesprek gehad met je moeder, mijn nichtje. Ze beloofde me jou reisverslag door te sturen en ik heb nu pijn in mijn ogen van al het lezen. Yvon, ik heb je denk ik een keer ontmoet bij je ouders dus echt kennen doe ik je niet maar ik vind het helemaal te gek waar jij je voor inzet en de geweldige ervaring die je daar op doet. Die nemen ze je nooit meer af. Ik blijf je verslagen natuurlijk met veel interesse volgen en wens je alle goeds. Wat fijn voor je dat je grote zus en daarna je ouders naar Zuid Afrika komen.

Jose

He Yvon! Was even stil vanuit "Mierd" maar alles goed hier hoor! Bij jou ook lezen wij! Mooie en bijzondere verhalen schrijf je! Ook de paarden weten je inmiddels te vinden "madam fluisteraar" ! Liefs en geniet verder van die mooie geluksmomentjes en succes met het realiseren van de kinderopvang. By the way, hier was in het nieuws jouw eerdere verhaal dat de HIV medicijnen in Zuid Afrika worden gebruikt als drugs.....

Hanneke

wat lijkt me dat een gaaf project zeg, het opbouwen van een creche!! ik heb er geen beeld bij, dus ga je automatisch een beeld in je fantasie creëren. ben benieuwd naar het verloop. ik lees bij jose dat ze noemt dat er wat in het nieuws kwam over HIV. zo heb ik ook wat op tv gehoord over de jongens die naar het bos gingen om zich daar te laten besnijden! toen zei ik meteen tegen mn vader van heeej! dat verhaal heb ik nét gelezen bij yvon!! en idd, het is in NL bere-koud!! in tegenstelling tot bij jou denkx... hoeveel graden is het bij jou? xxx han

Yvon

Best wel bizar dat ik er dan zo middenin zit en dat het dan later op het nieuws wordt vermeld... Maar ik vind het geweldig hoe jullie allemaal meeleven!! Bedankt voor jullie lieve reacties... Kus

Lydia Jutte.

Lieve Yvon, wat ee indruk wekkend verhaal. De tranen schieten in mijn ogen, zo'n babytje aan haar lot over laten,, vreselijk, het zijn momenten waarop je denk ik ook denkt aan Nederland. Waar dit soort dingen minder gauw gebeuren. Inderdaad fijn dat je even met je zus gaat rond reizen, veel plezier.
Liefs van Lydia.

Christa

Dag lieve harde werker!! levensgenieter en collega!!

Ik zie het hele verhaal voor me, maar leef in een andere wereld.
Nederland maakt zich druk om gladheid en een laag(je) sneeuw. (Hier nu -8)
Verwende mensen denken dat alles altijd moet werken!! Nou met Prorail zijn we terug geworpen in de 19de eeuw en het strooizout is al op voor de winter begint!! Gewoon aanpassen aan wat je hebt/kunt, blijkt erg moeilijk te zijn!!
Wat mooi om te lezen wat je aan het doen bent!! Echt Yvon!!
Waarom ik schrijf???
Ik wil jou en alle mensen die de komende weken op je pad komen (fam) hele mooie en vooral gelukkige feestdagen toewensen!!
Hoop je in het nieuwe jaar met een rugzak vol verhalen en kennis te ontmoeten!!

Volgens de Indianen is een mens die geeft rijken dan een mens die krijgt!!

Lieve groet vanuit De Tijnje/Noordvliet Leeuwarden Christa

Christa

Rijken moet zijn rijker!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!