yvoninafrika.reismee.nl

Laatste daagjes, bijna vakantie!!

Lieve mensen,

Even een korte up-date...

Ik heb afgelopen weekend heerlijk (rodeo) paardgereden... maar het ging echt helemaal super!! Een van de paarden ging met 4 benen tegelijk in de lucht, wat bij mij een mega lach kick veroorzaakte, maar gelukkig bleef ik zitten en uiteindelijk kon ik lezen en schrijven met dit paard... Heerlijk gegaloppeerd over het strand, super!

Verder ben ik bezig met mijn laatste weekje stage, want aankomend weekend komt mijn zus naar mij toe en gaan we samen reizen. Deze route gaan we rijden; Johannesburg, Nelspruit, Krugerpark, Swaziland, St. Lousia, Durban, Coffee Bay en weer terug naar Port Alfred... Ik kan echt niet wachten, merk dat ik nu toch ook wel best een beetje toe ben aan vakantie...

Twee van onze vrienden zitten nu in de bush, vond dit toch ook wel erg spannend, want je weet niet hoe het allemaal gaat verlopen. Op het laatst was hij toch best zenuwachtig. De eerste dagen heeft hij erg veel pijn gehad en hoge koorts... Gelukkig gaat het nu beter en krijgt hij weer praatjes. Op de 3e dag vroeg hij ons of wij wat auto spullen konden brengen wat in ons huis lag. We vroegen hem of er wel vrouwen naar de bush mochten komen, volgens hem wat dit geen punt. Ik schrok op dat moment wel van hem. Hij was helemaal in wit spul gesmeerd en droeg alleen een kleed, maar je zag de vermoeidheid en pijn op zijn gezicht, hij had al 3 dagen niet gegeten of gedronken.. We zijn daarna snel weer weggegaan. Later hoorden wij dat vrouwen helemaal niet naar de bush mochten komen (dachten wij al.. maar ach... hij vertelde ons dat het wel mocht). Het mooiste van het verhaal is nog dat wij van de week op de plaatselijke radiozender waren, omdat wij gesignaleerd waren door meerdere mannen. Er werd toen toch vriendelijk, doch dringend verzocht niet meer te komen... en dat op de radio... toch weer een primeurtje.. hoewel ik mij wel schuldig voelde, aangezien ik de cultuur van hun niet wil beledigen... Gelukkig gaat het goed met hem en heeft hij weer praatjes... Een hele geruststelling. Van die andere jongen horen wij niets, hij zit in Umtata (vlak bij Lesotho), omdat zijn moeder daar oorspronkelijk vandaan komt. Vanuit deze cultuur mogen ze geen contact hebben met de buitenwereld en blijven ze minimaal een maand in de bush. De jongen (die wij opgezocht hebben) van de Xhosa cultuur verblijft in de bush tot de 27e, helaas ben ik er dan niet voor het grote feest, maar dat is niet anders.

Afgelopen week heb ik 'mijn' mannen (van de minor wild life en lodge) gedag gezegd, wat natuurlijk werd afgesloten met een 'klein' feestje... we hebben een mega kampvuur op het strand gebouwd en daar tot 3 uur 's nachts gezeten.. Daarvoor gingen we eerst uiteten met champagne.. dus het was wel een lang avondje... Vooral toen ik mij om 3 uur realiseerde dat ik de volgende morgen om 7 uur uit mijn bedje moest om gewoon te gaan werken, maar het was zeker de moeite waard!

Vandaag had ik mijn laatste dag van de hospice voor ik op vakantie ga, maar ook de meest verschrikkelijke. We kwamen al een tijdje in een gezin met 2 zussen en in totaal ongeveer 6 kinderen. Deze vrouwen gaven wij emotionele steun en alles daar waar nodig, want ze hebben beide HIV. Een van de vrouwen is door de complicaties van HIV verlamd geraakt, zij heeft zelf ook nog een kind die zelf ook verlamd is en verstandelijk beperkt (2 jaar). Deze twee zussen klaagden al erg lang over hun moeder die alcoholist is. Volgens de dochters zou ze hun bedreigen. Wij vonden dat er actie moest ondernomen gezien hun situatie. Ze leefden in een mini huisje met 2 bedden en 8 mensen, alles stinkt daar. De zus (die niet verlamd is) gaf aan dat ze het huishouden niet meer kon bijhouden. Maar in ieder geval is vandaag de boel helemaal omgekeerd. Toen we daar kwamen zagen we een ineens een babytje liggen van een paar dagen oud, op de bank in een kleed gewikkeld. Het hele huis was vol met mensen en kinderen. We vroegen aan iemand van wie het kindje was, bleek de zus die HIV heeft en niet verlamd is zwanger te zijn geweest! Ze heeft ons nooit wat verteld. Ik vond dit een beetje vreemd omdat ze ook een kindje had die (volgens mij) eruit zag als een baby'tje van 6 maanden. Dit kindje van '6 maanden' begon te huilen dus ik pakte haar op. Het kindje was graadmager!!! Ik vroeg haar hoe oud het kindje was.. ze vertelde mij dat het kindje al 1 jaar en 6 maanden was!! Ze besteedde geen aandacht aan de kinderen liet het baby'tje van 8 dagen oud gewoon op de bank liggen. Het kindje van 18 maanden woog minder dan een pak melk...

We zijn weggegaan en hebben toen Child Welfare ingeschakeld, zij zijn gelijk naar het 'gezin' (allemaal kinderen van verschillende vaders en geen vader in zicht) toegegaan. Ze hebben de situatie bekeken en gelijk de ambulance gebeld... Deze heeft het kindje opgehaald. Het kindje blijkt nu HIV positief te zijn en tuberculose te hebben. Daarnaast had het kindje waarschijnlijk niet langer dan een paar weken geleefd als wij niet hadden ingegrepen. Nou mensen, dit raakt mij echt. Ik weet niet wat ze gaan doen met de andere kinderen, maar een ding weet ik wel er moet hulp komen.

Child Welfare belde later op dat de moeder die dus 8 dagen geleden bevallen was naar de stad was, het baby'tje lag nog steeds op de bank. Om dit soort dingen kan ik echt ontzettend boos worden, verbijsterd... Dit is denk ik toch wel de meest extreme situatie die ik nu heb meegemaakt. Ik hoor regelmatig wat over misbruik in het algemeen (alcohol, seksueel, drugs enz). Het vasthouden van een kind in je armen, waarvan je de ribben op zijn rug kan tellen en een opgeblazen buik heeft van de honger... dat raakt je echt...

Verder gaat het goed mensen, geen zorgen...

Ik geniet hier van mijn leven en kijk uit naar een vakantie...

Na mijn vakantie zal ik weer een nieuwe blog plaatsen met mijn reisverhalen van mijn zus en mij!

Dikke kus en knuffel van Vonnie!!

Reacties

Reacties

Leonie

Jeetje, meis, wat een indrukwekkend verhaal zeg! Ik kan het me echt niet voorstellen hoe het voor jou moet zijn maar ik kan wel begrijpen dat het erg indrukwekkend is allemaal...
Ik wil je toch alvast heeel veel plezier wensen op vakantie, maar er een super tijd van met je zus!
Dikke kus voor jou!!

arjan

En ondertussen maken wij ons hier druk over een tunnel in een dijk..... Goeie vakantie!

Nicole (zusje)

Wat een drama. Dat geloof je toch niet? Het is zo ongelovelijk dat dat gebeurd. Het is een andere wereld. En zoals Arjan al zegt... wij maken ons druk om sneeuw op de weg! Rare wereld! Je kan het niet veranderen in je eentje, maar het feit dat je er optijd was is natuurlijk mooi! Hou daar aan vast! En geniet ervan als suus er is. Samen kerst vieren! De 23e vliegt ze jouw kant op. Tijd voor praten, lachen, huilen, blij zijn, etc. Liefs Nicole

Karin

Hee Yvon,

Heftige verhalen weer. Wat een verschil met hier.
Wij maken ons inderdaad druk om dingen waar we ons niet druk om zouden moeten maken... Stelletje westerlingen ;)
Geniet van je welverdiende vakantie. Lekker de toerist uithangen :D. Groeten aan Suus als ze er is.

Hier in Nederland gaat alles gewoon door. Het is winter, de sneeuw is nu weg, maar het is nog wel steeds koud dus de geitenwollen sloffen doen het goed :) Ook hier zit de vakantie eraan te komen. Vrijdag ga ik naar Guus Meeuwis met 2 vriendinnen en blijven in A'dam overnachten. Dat is de opening van mijn vakantie :) Succes deze laatste werkdagen en fijne vakantie toegewenst Kerstkindje :D Zal aan je denken.

Liefs Karin

Zus Suzan

Gatverdamme! Wat een klotebende! Compleet uitzichtloos. Wordt er stil van...

janny boersma

Als ik je verhalen lees is het net alsof je naast me zit.Jemaakt er heel wat mee.Wens je een mooie vakantie,met Suzan en alvast gefeliciteerd met je verjaardag Gr janny.

Ria

Hallo lieverd, Yvon wat een verhaal ,ja wat is dat moeilijk en pijnlijk fijn dat je er was je hebt volgens mij goed gehandelt en meer kun je niet. Je bent een super nicht!
Wat fijn dat Suzan er bijna aankomt hé ze heeft er zelf ook veel zin in!
Yvon een warme groet en een knuffel van mij uit het echt koude Nederland Ria.

Yvon

Oh wat zijn jullie ook een lieverds... Heb dit dan ook echt even nodig... Het gaat nu goed met me.. heb even fijn met papa gepraat en ja... fijn dat suus komt... Doet me zo goed! En nicole, ze komt de 21e he! hihi.. 2 daagjes eerder... Ik ga mijn verjaardag in het Krugerpark vieren, dus een hele andere wereld! Ik leer en geniet... Liefs Yvon... dank je wel...

Leny

Yvon, probeer er een beetje afstand van te nemen, uit zelfbehoud!...
Goed dat de vak. voor de deur staat en Suzan er 'in' ha! Wens jullie een prachttijd met elkaar en pas op elkaar! Alvast: the most beautiful birthday, in het Kruger notabene. Een speciale hug, Leny.

Yvon

Het lukt me aardig om afstand te nemen, jammer genoeg kwam er nog een vervolg verhaal, maar we zijn druk bezig met deze case... Nog mooier is het verhaal dat suus de 22e komt... ze had zich vergist whahahhaha!! Nou ik red me prima! ffkes mooi beppe boekje tijd in Jo-burg! Dikke tut!

Bianca

hey, wat een mooie, trieste bijzondere verhalen. ik heb me meteen aangemeld om helemaal mee te lezen in je avonturen!! Ik zie dat je zus komt wat leuk zeg.. lekker genieten van je vakantie en ik wacht in spanning op het vervolg..

dikke kus

Jose

Jee, Yvon dat is een heftig verhaal uit een compleet andere wereld !Fijn dat Suzan komt en je effe vakantie kunt vieren. Geniet ze! Liefs

marita

Wat een schat aan ervaringen Yvon. Wat jij op dat moment voelt is met geen pen te beschrijven. Alleen als je zoiets zelf meemaakt kun je je erin verplaatsen denk ik.
Prachtig dat je voor deze stage hebt gekozen. het is alles behalve gemakkelijk, doch de persoonlijke ontwikkelingen die je meemaakt zijn voor later van onschatbare waarde denk ik zo.
Wat ontzettend leuk dat suzan je komt opzoeken.
Even iets anders en wat afstand. Volgens mij ben je nu ook zo,n beetje op de helft he!
Yvon de 26ste december ben je jarig. Vanuit Wijhe alvast van harte proficiat en ik hoop dat dit een super verjaardag zal worden.
Geniet van jullie samenzijn met veel lieve groeten van ons allen

marly

Hii yvon,

Gefeliciteerd met je b-day! Ik zal vanavond even 1 op de drinken;) Neem aan dat je nu van je vakantie geniet samen met je zus. Heftig daar in afrika, maar gelukkig vind je ook je tijd om te "ontspannen" (feesten) das ook belangrijk.

Hele dikke tut en knuffel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!