yvoninafrika.reismee.nl

Zussen road trippie!

Het zussen ROAD TRIPJE! (WOEHOE!!)

Nou mensen, laat ik maar bij het begin beginnen. Lieve Suus had mij verteld dat ze de 21e december, vroeg in de morgen 8:00 uur zou landen in Johannesburg (Joburg), dus ik had een binnenlandse vlucht geboekt op de 20e laat in de avond, zodat ik suus de volgende dag van het vliegveld kon ophalen. Vlak daarvoor belde ik haar nog even, toen vertelde ze mij dat ze de 21e weg zou gaan en de 22e zou landen. Prima, kan gebeuren, ik red me wel. Toen ik de 20e aankwam in Joburg belde ik met het hostel of ze mij van het vliegveld konden ophalen, hier had ik al een paar keer over gebeld en dat was geen punt. Tot het moment dat ik werkelijk opgehaald moest worden. Ik kreeg te horen dat ze mij pas de volgende dag konden ophalen om 11:00 uur in de morgen. Nou daaaaaaaaaaag... daar ben ik niet van gediend, dus gezegd dat ze de volgende dagen konden schrappen en dat ik niet meer kwam. Toen moest ik op zoek naar een nieuw hostel. Gelukkig vond ik er een die volgens mij wel prima was, maar had er nog niets over gelezen. Twee tellen later kreeg ik een berichtje van mijn lieve jongere zusje Nicole, dat Suus haar vlucht was geannuleerd in verband met de sneeuw, maar dat Suus nu de 23e zou vertrekken vanuit Dusseldorf (lieve papa heeft toen nieuwe winterbanden voor de auto gekocht en ging Suus daar helemaal heen brengen) via Dubai naar Johannesburg en ze zou dan de 24e 's avonds laat aankomen in Joburg. Dus dat was een lekker begin. Gelukkig lag er nog geen sneeuw in Dusseldorf en was het grootste probleem in Heathrow waar ze eerst langs zou vliegen. Anyways, ik kwam aan in het hostel dat werd gerund door twee super lieve homo's, ze waren helemaal bezorgd om mij en hebben mij meegenomen (elke avond) naar een homo bar waar iedereen cocktails en shotjes aan het drinken waren en er werd gedanst alsof je leven ervan afhing, GEWELDIG!! Overdag ging ik met Max, (U.S.A)Marcel (Zwitserland) en Reinaldo (Brazillie) de stad in. Heerlijk met de (gevaarlijke) locale taxi's de stad in. We hebben daar van alles bekeken, super gezellige kraampjes, mensen die elkaars haar invlechten en taxi's overal. Op de 23e werd ik toch wel zenuwachtig, want ik kreeg te horen dat het keihard begon te sneeuwen in Dusseldorf!! Het was 18:00 uur en om 21:00 uur zou mijn zus haar vlucht vertrekken. Suus was ook helemaal gespannen, maar om 20:00 uur kreeg ik een berichtje van haar dat ze mocht boarden. IK WAS HELEMAAL BLIJ!! Later hoorde ik dat het vliegveld bijna volledig dichtgegooid was en suus in het laatste vliegtuig zat dat mocht opstijgen!! OEFFFFF... Wat een spanning! Op de 24e kreeg ik een berichtje van zusje lief Nicole dat ze heerlijk met papa en mama op de bank zat, met Orphie (chollie de cholesterol kat die veulste dik is) op schoot en de kaarsjes aan in afwachting van het programma 'all you need is love'. Ik wetende dat mijn zusje op en top gelukkig is, want ze houdt ONTZETTEND veel van tradities! Op dat moment stond ik op het vliegveld te wachten op suus, jemig wat een spanning!! Mijn zusje maar een berichtje terug gestuurd dat het nu 'all you need in love' in real life is... hihi! En eindelijk was suus daar! We moesten allebei wel even huilen (Aaaaaaaaaaaaawwwwwwwwwwww...). Suus had in totaal 2 uur geslapen op het vliegveld in Dubai... Toch even heel voorzichtig gevraagd of ze heul even mee op stap wilde gaan. En ja hoor, suus ging mee.... Ze vond het prachtig!

De volgende morgen gingen wij al vroeg weg richting Krugerpark. We zeiden Beryl en Peter (hostel eigenaren) gedag en weg gingen we in onze auto. Oh ja! Voor dat suus kwam heb ik de auto opgehaald in het centrum van Joburg, das best spannend kan ik jullie vertellen, maar alles ging vlekkeloos!

In ieder geval reden wij richting Kruger Park, toen we daar aankwamen werden we gelijk geüpgrade naar een twee persoonskamer in plaats van de dorm (dorm=een kamer waar je slaapt met ongeveer 15 mensen) wat natuurlijk super lief was! Ik was, zoals ik altijd doe, heerlijk aan het kletsen met iedereen en Suus lag lekker een boekje te lezen in onze kamer toen ze opeens doorweekt binnen kwam, ons kamertje lekte en het regende pijpenstelen!! Uiteindelijk mochten wij in een super de luxe suite slapen... Goed geregeld dacht ik zo! Haha! Dit hostel was ook weer PRACHTIG! We hadden een uitzicht over het Krugerpark, met een zwembad en lieve mensen. De hostel eigenaar had iedereen in het hostel uitgenodigd voor een kerst diner met kalkoen en alles erop en eraan! Op het eind kregen wij een kerstkaart met een reep chocola, echt zo lief!

De volgende morgen zijn wij op safari gegaan (op mijn verjaardag!). We vertrokken die morgen om 05:00 uur en kwamen pas terug om 18:30! We hebben alle dieren gezien van de big 5, maar helaas nog niet de leopard... Volgend onze guide had zij een fenominale dag en hadden wij echt heel veel geluk, in totaal 8 leeuwen gezien waarvan 6 apart van elkaar, wat je normaal gesproken niet vaak meemaakt. Sommige mensen waren al 3 dagen opzoek naar überhaupt een leeuw. We hebben leeuwen, nijlpaarden, neushoorns, hyena's, olifanten, giraffen, impala's, kudu's, krokodillen, buffalo's en nog veel meer gezien... Wat wil je dan nog meer!

S'avonds waren we helemaal gesloopt en toen kreeg ik het cadeautje van Suus, WAT FANTASTISCH!!!! Oh vond het echt zo mooi!! Ik heb alle kaarten op mijn muur gehangen boven mijn bed!! Mooier cadeautje bestaat niet! Moest toen wel even traantje wegpinken hoor!! J

De 27e gingen we afreizen naar Swaziland. Van veel studenten had ik gehoord dat het saai was, maar een ideale route om door te rijden naar St. Lucia Est. Maar de hostel eigenaar was zo overtuigend dat we een nacht in st. Lucia hebben geskipt en toch in Swaziland zijn gebleven. NOU WAT WAS IK DAAR BLIJ MEE! We zaten in een hostel zo mooi als ze soms worden beschreven in het magazine 'Happiness' (thanks mama). Zo stil en rustgevend! Voor het avond eten stond er Impala op het menu wat werd gekookt voor ons op een vuur op een traditionele wijze en lekker!! Fenominaal! Daarna gingen we kijken bij een traditionele Swazilandse dans met veel gestamp, wat ook mooi was. .

De 28e gingen we afreizen naar St. Lucia Est. (the wetlands) waar we nijlpaarden en krokodillen gingen spotten met een boot tripje. Het weer was heerlijk! In ieder geval genoeg Nijlpaarden gezien! We kwamen in St. Lucia ook echt weer in de 'westerse' wereld, alles was blank en super toeristisch. Suus had me die avond mee uit eten genomen voor mijn verjaardag, heerlijk!!

De 29e gingen we richten Durban, nou dat was hysterisch!! We hadden alleen het 'coast to coast' boekje (backpackers boekje met allemaal hostels erin) waarin de naam van het hostel, adres en telefoonnummer stond, verder wisten we niets. Ik dacht ik stop even en bel het hostel voor richting aanwijzingen. Verteld die hostel eigenaar mij dat alle namen van de straten zijn veranderd in Durban (WIE BEDENKT ER ZOIETS!) In ieder geval begon hij mij een beetje te helpen tot ik een politieauto achter mij hoorde me sirenes aan. Schrok me kapot dus hing snel op. We stonden op dat moment geparkeerd bij een taxi parkeerplaats. Uit het busje kwam een vrouw die niet geheel blij keek. We moesten direct weg, want we mochten daar niet parkeren. Suzan met haar puppy-acteer ogen ging op dat moment heel zielig kijken en heel overdreven vermelden dat we VOLLEDIG verdwaald waren, waardoor ze iets milder werd. We reden uiteindelijk verder, maar zag dat we nog steeds werden achtervolgd door de politie. Ik zag in een straat een plek waar ik ging parkeren en de politie parkeerde achter ons. Dezelfde vrouw stapte weer uit en vroeg waar we heen moesten, ik liet haar de straatnaam zien, maar ze herkende het niet dus ging even overleggen met haar collega's in het busje (5 politiemensen). Na 15 minuten kwam ze terug met de mededeling dat ze niet wist waar het was. Het enige wat ze voor ons kon betekenen was een gebaar richting het noorden, (kan ook het zuiden zijn geweest hihi) wat natuurlijk zeer groot begrip was. Ik vroeg haar of zij misschien kon bellen met mijn telefoon naar het hostel, ze werd hier spontaan zenuwachtig van, maar uiteindelijk ging ze overstag. Na het telefoongesprek liep ze weg met mijn telefoon en het boekje. 5 minuten later kwam ze terug, ze wilden ons wel begeleiden richting het hostel! Hoe geniaal!! Gewoon door een politie begeleid worden door Durban, richting ons hostel!

We moesten dwars door de stad heen, over een 5-baansweg naar het hostel. We reden helemaal op de rechterbaan tot de politie ineens richting aangaf richting de linkerbanen. Dus wij hun volgen, propt er ineens een auto tussen ons. Wat doet de politie die stopt op de snelweg met sirenes aan en maakte gebaren dat was de snelweg afmoesten gaan, dus 5 banen doorschuiven naar de andere kant en dan de afrit af, nou we hebben wel wat gezweet hoor! Toen we verder reden kwamen we ook nog bij stoplichten. De politie voor ons reed door oranje en wij vol door rood licht, we kregen beide zo'n lach kick. In het politiebusje draaiden ze allemaal tegelijk om en zagen onze gezichten waardoor zij ook in een lach schoten. Gelukkig kwamen we veilig aan in het hostel. EN WAT VOOR EEN! We werden ontvangen door een meisje die heul langzaam praatte (stoned) met dreadlocks (niks mis mee) en toen kregen wij een rondleiding. Ze wees de dorms aan, badkamers, zwembad en uiteindelijk wees ze naar een plek waar je weed mocht roken en dat in Afrika! Later ontmoette wij een hele grote neger met een klein baby-tje (kindje leek op een kleine Boeddha). Deze man vertelde dat hij samen is met die vrouw die ons rondleidde. Toen ik vroeg naar de naam van deze kleine 'boeddha', vertelde hij dat ze (jawel, echt waar) Sunshine heette! Geweldig toch, back to the sixties! Hihi!

De volgende dag gingen we richting Coffee Bay waar we een paar dagen zouden blijven. Helaas hadden we veel regen, maar wel hele lieve mensen om ons heen! Daar hebben we heerlijk oud en nieuw gevierd, wat super was!

De dag daarna gingen richting Port Alfred, maar maakten we een tussenstop bij East London om even te eten. Ik liep al een paar dagen op blote voeten, wat ik heerlijk vind, dus dacht dat het daar ook wel kon, niet dus. Er was een groot feest geweest met allemaal glas, maar kon gelukkig het glas ontwijken. In het restaurant vroeg ik of ik hier (bij allemaal marktjes) ook slippers kon kopen. De serveersters wisten het niet, maar toen kwam daar de manager van het restaurant die mij aanbood om mij naar de auto te brengen, IDEAAL! Toen we klaar waren met eten vertelde de manager dat het toch wel lastig werd om ons weg te brengen, omdat het verkeer helemaal vast zat en zo lang kon hij niet weg blijven. Wat deed deze lieve manager?? Hij deed zijn schoenen uit (maat 47 bruine sandalen) en gaf ze aan mij! Ik liep daar in mijn schattige jurkje met DIE schoenen aan, heb me dood gelachen. Iedereen keek naar mij (heel apart!). Daarna even de schoenen weggebracht en doorgereden naar Port Alfred. Ik heb hier Suus alle 'hotspots' en projecten laten zien en de mensen met wie ik hier om ga. Geweldig om dit met haar te mogen delen. Ik moet wel zeggen dat ik het wel heel moeilijk vond dat ze weer weg ging, puur omdat ik nu op de helft zit, maar wat ben ik toch een geluksvogel!!

Lieve mensen, tot snel...

Bedankt voor alle lieve kaartjes, ik geniet!!

Vonnie!

Reacties

Reacties

Arjan

JEUJ. leuk! DOEI.

José S

Hoi Yvon wat heb je veel meegemaakt, ik steeds maar kijken of er een nieuw berichtje zou zijn over jullie gezamelijke vakantie, en dan die spanning of er wel of geen vliegtuigen zouden vertrekken voor Suzan. Je moest eens weten ik heb veel aan jullie gedacht.
Waren jullie niet bang om te verdwalen in het Krugerpark ? Wel heel fantastisch dat jullie de big five compleet hebben gezien.
Veel liefs van ons allemaal

Tineke

Goed verhaal!!! Whaha! Erg genoten! zag alles letterlijk voor me! Maar zó snel de tijd dan gaat he, samen met Suzan! Wel super dat ze bij jou in F* Zuid-Afrika is geweest!! En....zitten we nou nog maar op de helft?!
XX

Gerda

Hoi Yvon,wat een geweldig avontuur zo met Suus vooral die rit door Durban.Ik krijg er ook zin in om dat mooie land eens te gaan bekijken,wie weet!
groetjes van huize"Acacia State"

Leonie

Meissie!
Wat een super leuk verhaal om te lezen! Ik ben blij dat je het leuk hebt gehad met je zus! Geniet van je tijd en ik kijk uit naar een volgend verhaaltje! Ik denk aan je! Dikke kus!

Nicole (zusje)

Ik zat inderdaad glunderend op de bank All You Need is Love te kijken! Dat was echt fantastisch!!! Maar deze verhalen zijn ook super goed!!! Jammer dat ik je niet kan komen opzoeken, maar komt goed hoor!!!! Ik ben nu weer op mini-vakantie in Wijdenes! Vandaag de Tialf gezien (Gigantisch schip van Heerema! Van waar Steven werkt! Was tof!) Dikke kus en Liefs mij!

Ria

O Yvon wat een prachtige verhalen!
Maar wat een spanning hé voor Suus kon vertrekken
ik zag het al voor me dat jullie elkaar lachend en huilend elkaar in de armen zijn gevlogen!!
Mooie verhalen maar ook geweldige foto's!
En nu weer aan het werk? dat is ook weer goed om af te kikken. En over 4 weken Je pa en moe leuk hoor!
Yvon succes met alles liefs van mij Ria.

PS hier is het koud en guur de sneeuw is weg nu dus nat en triest weertje de houtkachel maar weer eens aansteken!!

Jose

Lieve Yvon ik kan mij heel goed voorstellen dat je Suzan nu even heel erg mist! Wat een lol hebben jullie samen gehad en je mag best weten; ik ben STIK jaloers! Jullie hebben weer zoveel bijzondere dingen meegemaakt en al die beesten! Dat hondje ben je lekker aan het voorlezen zo te zien. Vond hij het leuk?Weet dat je vader en moeder eraan komen. Lekker aan de slag maffe griet, maar doe wel je schoenen aan! Liefs van jaloers tantetje.

Karin

Hoi Yvon,

Een verjaardag om nooit te vergeten :D. Je zit op de helft, dat betekend nog veel mooie Yvonturen voor de boeg! Ik zie dat je tante jaloers is, nou hierbij krijg je de groeten van een jaloers nichtje ;)

Liefs Karin

Marita

Lieve Yvon,

Wat beschrijf je je verhalen fantastisch!
Ik voelde de spanning van de vlucht van Suzan, zoiets vergeet je nooit meer!
Ook hebben jullie alles uit deze periode gehaald wat haalbaar was.
Je bent nu op de helft, moet je eens zien wat je allemaal hebt beleefd, zowel gezien van het land, alsje werk, je plukt de diamantjes uit je leven Yvon.
Het valt zeker niet altijd mee, echter dit kan niemand je ooit nog afpakken.
Succes met het oppakken van je studie/werk met liefs van ons allen hier.
knuffel van mij Marita

Leny

Oh Yvon, wat een belevenissen, geweldig!! Blij dat alles goed is gegaan; ben in gedachten veel bij jullie geweest en heb ook een (kerst)kaarsje gebrand voor jullie èn geproost op je verjaardag. Bij het lezen kreeg ook ik af en toe de kriebels..die 'klopjacht" hoeft voor mij niet; brr.
Nou Yvon ik wens je goeie moed met in het vooruitzicht
de komst van pa en moed, komt alles goed! Knuffel.

Liesbeth

Hey Von,

Wat een mooi verhaal weer, je maakt echt werkelijk elke dag wel wat mee.
Super!
Ik ga nu even de foto's bekijken.
Ik zag die ene al waar jij in dat grijze jurkje en je leuke chique sandaaltjes opstaat! LOOKING GOOD WOMAN!!! ;)

Dikke tut

Christa

He Yvon,
Wil je nog even een prachtig, leerzaam, en gezond 2011 wensen!!
Wanneer komt je boek uit??
Heerlijk om je verhalen te lezen!!
Hoorde dat je Alex gesproken had, leuk!!
Het is hier regenachtig en veel minder koud, voor het eerst sinds weken niet wit 'smorgens. Het stik hier van de ganzen om mij heel, duizenden!!!

Lieve groet uit Fryslan

bianca

ik ben weer helemaal bij! wat een mooie verhalen... top dat je dit gedaan hebt en dat voor je studie super!
kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!