yvoninafrika.reismee.nl

Township Nemato en de rest...

Hello mensen!

Gisteren hadden wij colleges over de apartheid en HIV/Aids. Was best interessant.
Rond 15:00 gingen we naar de township Nemato. We werden daar gebracht met busjes. Daar te plekken kregen wij een tour vaneen manuit het Township. Dit was zijn manier om de kost te verdienen voor zijn gezin. De mensen uit de Township waren op de hoogte van de rondleidingen en vonden het prima als wij foto's maakten. We waren nu in het 'rijke' gedeelte van de Township, achter dat Township was nog een gedeelte maar daar mochten wij en niemand komen, daar wonen ongeveer 180 mensen die gezamelijk 1 wc deelden. Denk dat dat al vrij veel zegt.

We zijn uiteindelijk langs verschillende plekken en mensen gegaan. De eerste was een man die 24 kinderen heeft en 28 kleinkinderen, getrouwd met 3 vrouwen. Hij verdiende zijn kost door kippen en eieren te verkopen en door de rondleidingen in de Township.

Daarna gingen we naar een jongen die mede door Stenden Studenten een eigen studio had opgezet. Zijn droom was om een rapper te worden. Door een in elkaar gezet studiotje heeft hij kunnen doorbreken en is nu ook DJ op een lokale zender. Zijn enthousiasme en passie voor de muziek was fantastisch.

Daarna gingen we naar een traditional healer. Deze vrouw kan mensen genezen door natuurlijke kruiden. Je komt bij haar langs met welke kwaal dan ook. Dan gaat ze slapen en droomt dan over de kruiden (medicijnen) die de desbetreffende persoon nodig heeft. De volgende dag kan zij deze aan de patient geven.

Volgens de gids heeft ze al meerdere mensen geholpen. Zij is een goede vrouw, maar er zijn ook kwade 'healers', volgens de gids.
De gids vertelde dat als een kind modder op zijn of haar gezicht smeert en iets op het hoofd doet (hoofdoekje ofzo) dat het kind per direct wordt gescheiden van de andere kinderen. Dit zou betekenen dat dit kind ook een traditional healer is. Deze kinderen worden dan opgeleid door de traditional healers die op dat moment actief zijn. Hij vertelde ookdat als zijn kind dit gedrag gaat vertonen dat hij zijn kind direct naar deze vrouw zal brengen, zodat de 'opleiding' kan beginnen. Erg indrukwekkend, vooral door de passie en enthousiasme dat de gids ons dit verhaal bracht.

Na de tour gingen we weer terug naar de campus. Ik lag om 20:00 uur op bed, heerlijk boekje gelezen en om 21:00 uur ging voor mij het licht uit. Fijn!

Deze week staat volledig in het teken van de introductie week. Vanavond hebben we een Amazing Grace (gospel koor) en daarna een feestje bij het barretje van de campus. Morgen hebben we een boot tocht en daarna een traditionele braai (BBQ). Vrijdag zijn we de hele dag vrij, maar zaterdag gaan we met 40 studenten naar Addo Elephant Park, Daniels Cheetah Breeding Farm en Addo Reptile Centre. Dus kort gezegt: Olifant spotten, Cheetah knuffelen en Repielen om mijn nek heen slingeren :P. Heb er errug veel zin in!

Dit weekend huren we een auto en ik heb aangeboden om te rijden. Kan ik gelijk wennen aan het rijden aan de linkerkant van de weg. Spannend!

Tot heul snel, ik geniet!

Liefs Yvon

Reacties

Reacties

lyan

Hey vonkeltje:D

Gelijk op pad dus dit weekend, super!

krijg weer helemaal kippenvel van dit verhaal!

Zie dat het best lekker weer is daar nu??
Winter in Zuid afrika:P haha

Rustig aan en wel aan de linker kant blijvenn rijden hea;)

XXX

Monikel :):)

Haai! wat een belevenissen allemaal al zeg, en dat is alleen nog maar de eerste week! Mooie foto's heb je al gemaakt, heul indrukwekkend, vind vooral die kinderen die stoer op de foto staan erg mooi! En je villa, isn't amazing? Nou lekker van het bad gebruik maken zou ik zeggen na een zware dag! Heerlijk!
Ik zal mij klaar maken voor schuitje zeilen, ik spreek je snel!
Dikke kus! Mo!

Wierd

Echt mooie foto's.
En een super verhaal. ( Ben eigenlijk toch wel een beetje jaloers ).
Ik kan het mij nouwelijks voorstellen maar Wat is het volgens mij raar ( echt raar ) verdeeld rijk woont vlakbij arm.
Ja ok hierro ook maar daar is het wel een tikkeltje erger ( of zeg gewoon maar tikkel ).

Groeten van Wierd en toch ook wel een paar xxx.

Karin Schwering

Dit keer schrijf ik mijn achternaam erbij, ik zie dat er nog een Karin je verhalen leest ;).
Leuk om te lezen dat het goed met je gaat en wat je beleeft. Ga vooral door met genieten!
Liefs, Karin

Zusje Nicole en Mama

Haaaaa Yvon!
Wat klinkt dat goed zeg! Leuk zoals je schrijft! Je neemt ons helemaal mee op reis! Je bent lekker bezig. Ook goed dat je dit soort dingen meteen op de site zet, dan heb je echt een dagboek! Dat is altijd goed om bij te houden! Zo vergeet je niets. Ik ga zo lekker wat dingen in huis doen. Rolgordijntje ophangen in de woonkamer, plintje plakken etc. Vanochtend op het land distels getrokken. Moet ook gebeuren! X je zus en mama

Hans

Wauw......

Leny

Mooie foto's Yvon! idd die kiendjes zagen er te goed en schoon uit om voor echt town kids door te gaan. Maar dan nog is het contrast met ons enorm.!
goed weekend en doe je voorzichtig ook als chauffeur?
Je kent de belevenis van nicht Karin S. toch hè!
Ik mail je snel.

jose en aloys

Hello, hello Yvon,
Tjee, wat een avontuur! Heel veel plezier dit weekend tussen de wilde dieren en rij voorzichtig. Liefs Aloys en Jose

christa

He Yvon,
Geweldig om mee te lezen (je moet gaan schrijven en je verhalen in epub formaat uit gaan geven voor ereaders) Ik zit met pootje in het gips thuis dus heb alle tijd om je verhalen te lezen. Zoals ik het nu zie weinig tijd voor je ereader. Tip (heb je vast al aan gedacht) laat iemand een ledlamp (mijnwerkerslampje) opsturen. Als aan nieuwe boeken voor je reader toe bent laat je het maar weten, ik heb nog wel wat!
He harde werker, ik blijf mee lezen ennnne heb je ook een adres daar?? Soms is het ook lekker om gewoon even post te krijgen, iets tastbaars uit dit regenachtige oord! (regen 20 gr)
ps ik ben weer oma geworden van lieve kleine Joli!! Hoop dat ze ook zo'n ondernemende meid gaat worden!
Lieve groetjes Christa

Wietske

Hee Yvon!

Goh, jullie zitten er al. Stoer zeg!
Heel veel plezier daar en ik hoop je in februari te zien daar. Lijkt me leuk om je te volgen.

Zet 'm op daar!!

Groetjes uit Friesland.

bertk

Hoi Yvon,
je schrijft : Olifant spotten, Cheetah knuffelen en Repielen om mijn nek heen slingeren. Heb er errug veel zin in!

Een Cheetah kuffelen en een lekkere slang(en) om je nek heen !!! Het is maar waar je zin in hebt, mij niet gezien, vooral die slang(en) om je nek.... dapper dat je dat durft.... Doodeng en niet ongevaarlijk !!! Doe je heel erg wel voorzichtig. Zou dat never nooit niet doen, een slang om me nek, of aan te raken!!!!

Een Cheetah is een soort leeuw/tijger, ook lekker ongevaarlijk om mee te knuffelen....

Dit weekend huren we een auto en ik heb aangeboden om te rijden. Kan ik gelijk wennen aan het rijden aan de linkerkant van de weg. Spannend!

Doe je wel voorzichtig met het scheuren door Afrika!!

Marthe en Fokko

Dag Yvon,

Wij hebben je helaas geen dag meer gezegd toen je hier vertrok uit Nederland maar wil je alsnog groeten en ga je fantastische verhalen graag volgen. (we zijn vandaag teruggekomen van de vakantie)
Geniet dit weekend van de trip die jullie gaan maken! Liefs Marthe & Fokko

Jantine

Je bent er net en hebt nu al je plekje! Geweldig Yvon en succes gewenst.

Oma

Hoi lieve Yvon.

Groeten van oma. Wat fijn goed nieuws. Ik zit bij José per fiets naar de frambozen lekker zeg. Is daar ook zulk lekker fruit? "t is nu een heerlijke dag ong.25 gr

Liefs van Oma

José

Heerlijk die mooie verhalen van jou.
Geniet er met volle teugen van want je bent er waarschijnlijk maar een keer.

Groetjes van José en ook van Harry natuurlijk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!